Scratch is een programmeertaal die speciaal gemaakt is om te leren programmeren. Je kan er goed games of animaties in maken.
Programmeren in Scratch gaat met blokken. Zo is het heel makkelijk om snel aanpassingen in je code te maken en is het goed te begrijpen in welke volgorde de computer je programma uitvoert.
Scratch is ‘open-source’ – je kan de code van anderen bekijken en hergebruiken voor eigen projecten. Code bekijken, aanpassen en uitproberen kan zonder account. Als je de programma’s ook wilt opslaan en echt zelf je eigen projecten wilt gaan maken, kan je je aanmelden op de website van Scratch. Je kan dan altijd online bij je werk!
Website:
Scratch.mit.edu
Voorbeeld-programma’s:
Mollen-meppen / Katten klikken
Piano
Sterren vangen
Kerstmuziek
Tutorials en opdrachten die je zelf thuis kan volgen:
Videogame Workshop – 1
Videogame Workshop – 2
Videogame Workshop – 3
Videogame Workshop – 4
Videogame Workshop – 5
Mollen-meppen (beginners) (voor oudere versie van Scratch)
Lesmateriaal:
De videogame workshops 1 t/m 5 die hierboven staan zijn zogeheten sushi-cards – dat wil zeggen korte workshops die je op één dubbelzijdige pagina kan printen. Leerlingen kunnen er dan zelf mee aan de slag.
Workshop ‘Mollen-meppen’ / Games in Scratch (beginners)
(Gebruikt helaas oudere versie van Scratch, dus ziet er iets anders uit)
Andere links:
YouTube tutorial van Harald van Brederode (beginners)