Thuis aan de slag
Er zijn heel veel programmeertalen waarmee je verschillende dingen kan doen. Websites bouwen, animaties of muziek maken, video-games in elkaar zetten… hier vind je tips en handige links om thuis zelf alvast aan de slag te gaan!
Voor sommige programmeertalen hebben wij workshops ontwikkeld. Deze kan je ook hier terugvinden. Je kan ze gebruiken om thuis nog eens na te slaan wat je ook alweer precies gedaan had, maar ook om zelf een workshop te geven op school of ergens anders! Alle workshop-materialen die wij maken zijn ‘open-source’, wat betekent dat je ze mag gebruiken en aanpassen zoals je wilt.

Scratch
Scratch is een programmeertaal die speciaal gemaakt is om te leren programmeren. Je kan er goed games of animaties in maken. Programmeren in Scratch gaat met blokken. Zo is het heel makkelijk om snel aanpassingen in je code te maken en is het goed te begrijpen in welke volgorde de computer je programma uitvoert. Scratch is … Meer lezen over Scratch

p5.js
p5.js is een open-source programmeertaal ontwikkeld door Lauren McCarthy. De taal is gebaseerd op Processing, en is daar eigenlijk een Javascript versie van. Dat betekent dat je p5.js heel goed kan gebruiken op websites. Het is heel geschikt om afbeeldingen en animaties mee te maken, en wordt nu veel gebruikt door designers en kunstenaars. p5.js is relatief makkelijk om … Meer lezen over p5.js

Processing
Processing is een open-source programmeertaal die in 2001 ontwikkeld werd met het doel om mensen programmeren te leren met behulp van visuele feedback. Omdat de taal zo goed geschikt is om afbeeldingen en animaties mee te maken, wordt ze nu ook heel veel gebruikt door designers en kunstenaars. Processing is gebaseerd op de programmeertaal Java en heeft veel … Meer lezen over Processing

Arduino
Arduino is een open-source computerplatform. Het bestaat uit een programmeertaal die erg lijkt op Processing, en een hardware-component – de Arduino boards. Een Arduino board is eigenlijk een soort mini-computer die je zelf kan programmeren en aan kan sluiten aan allerlei elektronische systemen. Zo kan je lichten of motoren aansturen, of input gebruiken uit temperatuur- of … Meer lezen over Arduino