Coded Creatures – Beestjes Programmeren

jellyfishfreeuseEen tijdje geleden hadden we het over Processing – een goede programmeertaal om te leren als je veel visuele dingen wilt maken, zoals plaatjes en animaties.

Maar een programmeertaal leren gaat altijd makkelijker als je een doel hebt, of een tutorial volgt. Een leuke website die deze beide dingen combineert is Coded Creatures, waar je met Processing een soort wezentjes ontwerpt die je vervolgens los kan laten in een virtuele wereld, tussen de wezentjes die andere mensen hebben gemaakt. Je kan een stappenplan volgen als je voor het eerst met Processing werkt (‘Learn’) of eerst even rondkijken wat er verder allemaal al gemaakt is (‘Play’). Je komt dan in de omgeving waar de wezentjes rondzwemmen / -vliegen en kan op ze klikken om te kijken of ze reactie vertonen.

Coded Creatures is zowel beschikbaar in het Engels als in het Nederlands en is speciaal gemaakt als beginnerscursus ‘object-georiënteerd programmeren’. Dat is een manier om code te schrijven waarbij je vooral objecten maakt die bepaalde eigenschappen en gedrag hebben. Een wezentje maken is dus erg geschikt om dit onder de knie te krijgen! Object-georiënteerd programmeren is niet alleen handig voor Processing, maar voor heel veel andere programmeertalen.

De virtuele omgeving waar de wezentjes zich in bevinden is bedacht en gemaakt door de kunstenaar Daan van Hasselt. Door zelf ook een wezentje te programmeren, draag je dus eigenlijk bij aan een groot gezamenlijk kunstproject met Daan en alle andere mensen die een coded creature hebben gemaakt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s